Debattraining voor de Carolus Academie

201

Een project voor Carolus Academie is weer begonnen. Het onderwerp is politiek: het doel is om een eigen fractie op te richten en je eigen speerpunt te bedenken. Als afsluiting van het project mag je in de raadszaal van Helmond een debat gaan voeren. Een verslag van onze nieuwe redactrice Eva Swinkels, 3 gymnasium op het Carolus.

Om beter te worden in debatteren kregen we woensdag 30 september debattraining van Gerrit-jan Valk en Roderik van den Bos, van de Debatacademie. Eerst werd mijn klas in tweeën gesplitst. Ik werd met mijn fractie ingedeeld bij de collegezaal. De training werd gegeven door Gerrit-jan. Hij zit in de gemeenteraad van Delft. Hij heeft veel verstand van debatteren en was een goede leraar.

Eerst kregen we een stappenplan om onze argumenten te onderbouwen. Dit was heel handig, zo leer hoe je argumenten moet onderbouwen.

Het stappenplan:

  • Wat is het probleem?
  • Hoe ernstig is dit probleem?
  • Wat is de oorzaak van het probleem?
  • Hoe ga je dit probleem aanpakken?
  • Is het plan doeltreffend?
  • Is het plan uitvoerbaar?
  • Wat zijn de voor-en nadelen van het plan?

Na een korte uitleg en kleine oefeningen, gingen we gezamenlijk oefenen met deze stelling: Alle dierentuinen in Nederland moeten sluiten. Het werd bepaald dat de hele groep voor was. Deze argumenten kwamen eruit: Het voeren van alle dieren in de dierentuin kost te veel vlees, dit is slecht voor het milieu. Dieren hebben geen eigen leven meer. En dieren in de dierentuinen worden gebruikt om geld mee te verdienen. Ik vond dit erg interessant, omdat je zo zag hoe verschillende mensen tegen deze stelling aankeken.

Nadat we klaar waren met discussiëren hadden we pauze. Onze docent Nederlands had appels, druiven en ranja gehaald. Na deze korte pauze werden we opgedeeld in groepjes, dus zaten we niet meer met de fracties bij elkaar.

Nieuwe stelling

Mijn groepje kreeg de stelling: Het kiesrecht moet verlaagd worden naar 12 jaar. Het lot had bepaald dat wij voor waren. Volgens het stappenplan gingen we onze argumenten bedenken. Dit was best lastig. Ik had de rol gekregen om aan het eind een samenvatting te geven. Hierdoor moest ik tijdens het debat moest ik goed opletten en veel meeschrijven. Dit ging best goed.

Een paar argumenten die werden genoemd tijdens ons debat:

  • De belangen van kinderen worden niet meegerekend bij de verkiezingen.
  • De toekomst van kinderen worden bepaald door andere mensen.
  • Het is geen goed idee om de kiesleeftijd te verlagen, omdat kinderen geen goed beeld hebben van de politiek.
  • Er moet meer op school worden gedaan met politiek.

Een paar kinderen waren jury. Voor het debat was iedereen tegen, na het debat hadden we er drie overtuigd om voor te stemmen. Een hele prestatie!

Ik vond deze training erg interessant en heb veel geleerd.

 

Op de foto: het project een jaar geleden, in de raadszaal van de gemeente Helmond