De Nacht van Cultuur

1871

Redactrice Merle Koster bracht een bezoek aan de nacht van cultuur. ‘Optredens van de beste muzikanten, de leukste workshops, theater- en dansvoorstellingen en nog veel meer culturele verrassingen’, zo stond het in de aankondiging. Ik ben benieuwd wat er allemaal te zien en te doen is. Ik begon bij de kunsthal. Daar lagen flyers klaar met wat er waar te doen was, dus de avond kon beginnen!

Dans “Enough!”
Toen ik aankwam bij de kunsthal waren de dansers van dansstudio Kunstkwartier al druk bezig met opwarmen voor de dans ‘Enough!’. Toen ik aan Luciënne Lambermont, de choreografe, vroeg waar de dans over ging, was zij juist erg benieuwd hoe het publiek het ervaren had. Ik dacht dat het over erg boze mensen ging waarbij sommigen wel geholpen werden en anderen niet. Naast me hoorde ik twee kleine meisjes die juist dachten dat het ging over twee eilanden die ruzie met elkaar hadden. Hierover vertelde Luciënne” “De bedoeling van dans is dat mensen zelf gaan bedenken waar het over gaat.” Nina, een van de dansers van Enough! riep enthousiast: “Ik ben zó benieuwd hoe het eruit ziet!” Alle mensen genoten zo op een hele andere manier van dezelfde dans.

Silent disco
Op de bovenste verdieping was er een silent disco. Zo grappig om volwassenen in een volledig stil museum vreemd te zien dansen! De DJ’s, Siard en Draaimakers uit Someren, hadden in ieder geval succes, de rode koptelefoons dansten op de ene muziek en de blauwe koptelefoons op die van de ander.

Onderweg
Onderweg naar de andere locatie, het kasteel, kwamen we een babydraak met melkflesje en zijn heks tegen. Met poppen en veel toneelspel zorgde zij voor lachende kleinere bezoekers. Samen met de kinderen verzinnen zij steeds weer een nieuw avontuur.

In het kasteel
In het kasteel van Helmond waren ook wat workshops te doen. Zo had je bijvoorbeeld oude schildertechnieken. Hier ging je schilderen met pigmenten en eigeel. Je doet een beetje pigment op een bordje, een paar druppeltjes eigeel erbij en voilà je hebt tempera verf. Dit soort verf werd tot ongeveer 1500 gebruikt. Bij deze verf moet je hele dunne laagjes doen, en veel over elkaar. Jeroen Bosch en Leonardo da Vinci hebben zo nog de schilderijen gemaakt. Het werkt best lastig. Daarom zijn die beroemde schilderijen nog specialer. Later deden ze er een paar druppeltjes olie bij. Hierdoor werd het iets vetter en hadden ze olieverf. Marianne Driessen, de leider van de workshop, is bezig met een reconstructie van een schilderij van Lucas Gassel. Dit gaat ze ook helemaal doen met tempera verf.

Je had in het kasteel ook nog modeltekenen. Ik heb kort gesproken met het model. Op de vraag hoe ze het vond om model te zijn was haar antwoord: “Het is een beetje eenzaam er erg vermoeiend maar wel heel leuk, en de resultaten zijn ontzettend mooi geworden!”

Speed-rondleiding
We hebben ook nog een speed-rondleiding gehad door het kasteel. Toen we aan het wachten waren op de rondleidster konden we vleermuizen zien vliegen rond het kasteel. Erg gaaf! Bij deze speed-rondleiding gingen we bijna rennend het kasteel door. Overal werd heel kort iets verteld. De eerste kamer waar we naartoe liepen was de Berlaerzaal. Hiervoor moesten we veel trappen op! De familie Berlaer waren de eerste adellijke bewoners van het kasteel. De bouw van dit kasteel heeft 200 jaar geduurd. Ze hadden eerst een kasteel 200 meter verderop, deze heette Oude Huys. Meneer Berlaer had 17 kinderen bij 9 maîtresses, een paar daarvan ook nog nonnen. Ik wil zeker nog eens terug om de lange verhalen te horen!

Er waren nog veel meer activiteiten zoals bijvoorbeeld de stadskunstenaar die je een stilleven liet maken en ‘Helmond in 100 stukskes’. Daarmee heb ik afspraken gemaakt voor een uitgebreider interview.

Al met al een geslaagde avond en nacht, ik heb nu al weer zin in volgend jaar!