Op 11 april werd Tesnim al Hazina (12) uit mavo 1 van het Dr.-Knippenbergcollege tweede bij de voorleeswedstrijd van Brabant! Ze kreeg een mooie beker na een spannende avond in Goirle. Eerder won ze de kampioenschappen op haar school en in de stad Helmond. Redacteur Floortje Jansen in gesprek met Tesnim. Leuk detail: Floortje won vorig jaar de landelijke publieksprijs bij de voorleeskampioenschappen!
Waarom wilde je meedoen aan de voorleeswedstrijd?
Ik heb in 2017 ook meegedaan op de basisschool en toen vond ik het al heel leuk om boeken voor te lezen aan mensen. Het geeft een mooi gevoel als je in de stoel zit, vind ik.
Was de voorleeswedstrijd op de basisschool anders?
Best wel. Bij de Brabantse finale van deze voorleeswedstrijd waren er minder mensen. Dat komt omdat kinderen tegenwoordig niet veel meer lezen. Kijk, op de basisschool moeten we lezen en op de middelbare school gebeurt dat alleen tijdens de les Nederlands. Anders gaan de kinderen niet zo snel lezen. Maar ja, lezen is gewoon heel leuk!
Vindt jij dat jongeren meer zouden moeten lezen? Waarom is dat belangrijk volgens jou?
Ja, heel belangrijk! Je wordt er slimmer van, je komt in een verhaal te zitten. Ik krijg meestal een heel mooi gevoel wanneer ik het boek uit heb. En bladzijde voor bladzijde; je hebt het zó uit.
Je las voor uit Geraakt van Margje Woodrow. Waarom wilde je dit boek voorlezen?
Tijdens Nederlands las ik dit boek ook. Toen mevrouw Ritter vertelde dat we mee konden doen aan de voorleeswedstrijd dacht ik: laat ik meedoen, dan lees ik voor uit dit boek. Want het is een mooi, spannend boek en ik weet waar de jury op let; bij spannende stukken moet je middenin stoppen, zodat de mensen nieuwsgierig worden en willen weten hoe het afloopt. Dan gaan ze zelf het boek misschien ook wel lezen.
Waar gaat dit boek over?
Het gaat over twee meisjes die naar een feest gaan en opeens verdwijnt er één van hen. Het blijkt dat ze onder de trein is gekomen. Mensen zeggen dat ze zelfmoord wilde plegen, maar haar beste vriendin wil dat niet geloven. Ze gaat onderzoeken hoe en waarom dit is gebeurd.
Had je gedacht dat je zó ver zou komen in de wedstrijd?
Nou, ik heb voorgelezen in de klas, voor de school en toen verwachtte ik dit niet echt. Ik vond het in de Cacaofabriek ook heel leuk; iedere keer dat je dit mag doen voel je die spanning, maar je weet dat het goed gaat komen. Dit was vooral een hele mooie ervaring.