De toetsweek bij Domeinonderwijs

1836

De eerste toetsweek van het schooljaar zit er al bijna op. Voor brugklassers een spannende week: het is hun eerste meetpunt in hun middelbare schooltijd. Bij Domeinonderwijs ziet de week er net wat anders uit dan bij het reguliere onderwijs. Dores en Hafsa (12) aan het woord.

“We hebben maandag en dinsdag vier toetsen gehad: Nederlands, Mens & Maatschappij, wiskunde en Engels”, vertelt Hafsa. “Het ging om gewone proefwerken, net zoals de andere klassen die hebben gehad – alleen onze weg ernaartoe is natuurlijk wat anders. Ik was niet zenuwachtig, ik had goed geleerd.” Ook bij Dores geen stress. “We hebben ook heel veel geoefend de afgelopen weken, dus het zat wel goed met ons niveau.” Bij Engels kregen ze diezelfde dag al een cijfer. Voor allebei een dikke voldoende! Mentor Wendy de Jong: “Binnen Domeinonderwijs zoeken we constant de balans tussen een goede aansluiting bij het reguliere onderwijs, straks in de derde klas, en de ruimte om te innoveren, om op een andere manier onderwijs te verzorgen. Iedere leerling werkt vanuit zijn individuele niveau; door het maken van opdrachten kom je iedere keer een level hoger. Samen gaan we tijdens zo’n toetsweek op zoek naar het niveau van dat moment, om erna te bepalen welke leerdoelen we stellen voor de komende periode.”

Mondeling Spaans
Vanaf woensdag ging het er anders aan toe. Hafsa: “Zo hadden we bij het Leerlab Spaans een gesprek met de juf. Op basis van dat gesprek kregen we een beoordeling. We moesten ons onder meer voorstellen in het Spaans en basiszaken zoals de cijfers kwamen aan bod.” “We hebben al veel met elkaar in het Spaans gepraat, dus eigenlijk was het op dat moment niet anders dan in de andere weken. Alleen kregen we nu een beoordeling. Het niveau in de klas is goed. Ook hier was er niemand zenuwachtig.”

Presenteren aan elkaar
Bijzonder was ook de toetsmethode bij Mens & Natuur. Hier gaven de leerlingen presentaties aan elkaar en aan meneer Berkers. Al hun opgedane kennis van de eerste periode mocht verwerkt worden; zaken als fotosynthese, het broeikaseffect, de koolstofkringloop en de groei van de wereldbevolking. “Zelf hebben we een film gemaakt”, vertelt Dores enthousiast. “We vinden monteren leuk en we hadden meteen leuke ideeën voor de film. Andere kinderen kozen weer voor een powerpoint, prezi, poster of infographic. Alles mag, je kiest zelf. Inhoudelijk krijg je een punt voor Leerlab Mens & Natuur en voor de vorm wordt je beoordeeld door het Atelier Ontwerpen.” Ging het goed? Hafsa: “Ja, het was erg leuk om te doen en de feedback was goed. De meneer vond het lijken op een aflevering van Het Klokhuis! We kregen ook tips en tops van onze klasgenoten. Bijvoorbeeld dat we de volgende keer een statief kunnen gebruiken en dat ze de humor leuk vonden. We hebben plezier gehad, onder meer bij het groene doek dat we hebben gebruikt. Een leuke filmtechniek. Je leert er trouwens veel van als je elkaar beoordeelt. We deden dit ook al op de basisschool.”

Creatieve invulling
Domeinonderwijs staat voor een andere vorm van onderwijs, waarbij ook in een toetsweek veel ruimte is voor een creatieve invulling. Het resultaat: docenten en leerlingen die goed op de hoogte zijn van het niveau op een bepaald moment, om vanuit dat vertrekpunt verder te gaan met periode twee. En de leerlingen? Ze hebben het goed naar hun zin gehad – ook al ging het om een toetsweek.